کلرزدایی از سیستم های تصفیه آب صنعتی(RO)

فهرست مطالب

کلر زنی(Chlorination):
کلر زنی یا کلرینیشن برای پیشگیری از بایوفولینگ روی ممبران های RO / NF معمولا مورد استفاده قرار می گیرد به طور مثال برای آب های سطحی). کلر به طور مداوم در هنگام مصرف اضافه می شود و زمان واکنش 20 تا 30 دقیقه باید در تماس آب باشد. غلظت کلر باقی مانده آزاد mg / L 0.5-1 است که در مسیر پیش تصفیه می باست که حفظ شود.کلر زنی قبل از واحد ممبران انجام می گیرد تا از اکسید شدن آنها توسط کلر جلوگیری شود.
کلر زدایی(Decohlorination):
ACTIVATED CARBON:
کربن اکتیو یا مواد شیمیایی که ویژگی کاهنده گی دارند، می توانند ضررهای کلر باقیمانده را در آب پیش تصفیه و قبل از رسیدن به ممبران ها، کاهش دهند. سدیم متا بی سولفیت که به اختصار SMBS نامیده می شود، معمولا برای حذف کلر ازاد و به عنوان بیو استاتیک استفاده می شود. سایر مواد شیمیایی با ویژگی کاهندگی نیز وجود دارند ولی مانند سدیم متا بی سولفیت مقرون به صرفه از نظر اقتصادی نیستند.
SMBS:
وقتی متا بی سولفیت سدیم در آب حل می گردد، سدیم بی سولفیت تولید می کند:
Na₂S₂O₃ + H₂O 2NaHSO₃
بی سولفیت سدیم در واقع عامل کاهش کلر آزاد در آب است:
2NaHSO₃ + 2HOCl H₂SO₄ + 2HCl + Na₂SO₄
از لحاظ تئوری، 1.34 میلی گرم سدیم متا بی سولفیت قادر به حذف 1 میلی گرم کلر ازاد می باشد. در عمل 3 میلی گرم به طور نرمال برای حذف این مقدار کلر استفاده می شود.
SMBS مورد استفاده باید از نوع food grade باشد و کبالت اکتیو هم نباشد. SMBS دوره مصرف 4-6 ماهه دارد و در شرایط خنک و سرد می بایت نگهداری شود. در محلول های آبی به سرعت اکسید می شود وقتی که در معرض هوا باشد. یعنی محلول تهیه شده جهت تزریق بایستی دور از هوا بماند. تانک های در بسته.
گرچه فرایند کلر زنی خود سریع انجام می گیرد، ولی اختلاط خوب برای اطمینان از نتیجه نیز نیاز است. پکیج تزریق سدیم متا بی سولفیت قبل از فیلتر میکرونی( فیلتر کارتریج) تعبیه می شود که ممبران ها از اثرات کلر محفوظ بمانند. همچنین فیلترهای کارتریج ناخالصی های احتمالی موجود در محلول متا بی سوفیت سدیم را نیز جذب کند. آبی که کلر زادیی شده نباید در مخازن ذخیره شود.

وقتی رسوبات فلزات سنگین مانند کبالت و مس روی ممبران های RO/NF می نشیند، سدیم بی سولفیت باقیمانده در آب( تا 3ppm) در حضور اکسیژن زیادی، به اکسید کننده هایی تبدیل می شوند. در این حالت که رسوبات فلزات سنگین روی ممبران ها تشکیل شده است، تزریق سدیم بی سلوفیت بایستی که کنترل شده باشد و غلظت اکسید کننده های موجود در آب توسط دستگاه ORPمتر سنجیده شود.

خرید از واتساپ .
به شماره تماس: 3175-510-0912 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واحد مهندسی اجرای پروژها و ساخت تجهیزات
واحد تامین تجهیزات و فروش قطعات و مواد شیمیایی
واحد تعمیرات و نگهداری و خدمات پس از فروش
روش های نوین تصفیه آب و فاضلاب

RO

UF

MBR